1 milyar 70 milyon Euro’luk bütçesiyle “İzmir tarihinin en büyük yatırımı” olacak Üçyol-Metro Hattı’nın yapım ihalesi ilanı, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) Tedarik Portalı’nda ve Fransız Kalkınma Ajansı resmi internet sitesinde yayımlanarak dünyaya duyuruldu.
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, kendi kaynaklarıyla hayata
geçireceği proje için öncelikle işe talip olan firmalardan yeterlilik belgeleri
istenecek. Firmalar, 60 gün içinde yeterlilik belgelerini sunacak. İzmir
Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistemler Dairesi Başkanlığı bünyesindeki İhale
Komisyonu’nun yapacağı değerlendirme sonucu “yeterli” görülen firmalardan mali
tekliflerini sunmaları istenecek. Firmalar, maksimum üç hafta içinde
düzenlenecek açık ihalede mali tekliflerini iletecek. Sürecin sonunda en düşük
teklifi veren firma işi yapmaya hak kazanacak.
Tekliflerin haziran ayında açılması, değerlendirmenin
ağustos ayında tamamlanması ve sonbahara doğru yer tesliminin yapılması
planlanıyor.
Buca’ya nefes aldıracak
Buca ve çevresinin toplu ulaşım konforunu artıracak ve
seyahat sürelerini büyük ölçüde kısaltacak projede inşaat işlerinin en geç
kasım ayında başlaması ve dört yıl içinde bitirilmesi öngörülüyor. Derin tünel
tekniğiyle kazılacak hattın uzunluğu 13,5 kilometreyi bulacak. 11 istasyondan
oluşan hatta sırasıyla Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca
Belediyesi, Kasaplar, Hasanağa Bahçesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Koop ve
Çamlıkule istasyonları yer alacak.
İZBAN’la bağlantılı olacak
Buca Metrosu, Fahrettin Altay-Bornova arasında çalışan metro
hattı ile Üçyol İstasyonu'nda; İZBAN hattı ile de Şirinyer İstasyonu'nda
buluşacak. Proje kapsamında 80 bin metrekare kapalı alana sahip bakım atölye ve
depo binası da yapılacak. İki katlı tasarlanan binada, alt kat geceleme, üst
kat ise araç bakım ve onarım katı olarak kullanılacak. Üst katta ayrıca idari
ofisler ve personel kullanım alanları da bulunacak.
Uygun koşullarla kredi
İzmir Büyükşehir Belediyesi ile EBRD Aralık 2019’da, Hazine garantisi olmaksızın 80 milyon Euro’luk kredi anlaşması imzalamıştı. Daha sonra bu miktar 125 milyon Euro’ya çıkarıldı. Proje için ayrıca Asya Altyapı Yatırım Bankası (AIIB) 125 milyon Euro, Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) 125 milyon Euro, Karadeniz Ticaret ve Kalkınma Bankası (BSTDB) 115 milyon Euro finansman sağlama taahhüdünde bulundu. Bu kuruluşlarla da yetkilendirme mektuplarının imzalanması aşamasına gelindi. Böylece Hazine garantisi olmaksızın sağlanan dış kredi toplamı 490 milyon Euro’yu buldu. EBRD yetki mektubu kapsamında proje finansmanının faiz oranı, altı aylık EURIBOR + yüzde 3.20; vadesi ise dört yıl anapara geri ödemesiz dönem dahil toplam 12 yıl olarak belirlendi. Diğer finansman kuruluşları ile yapılan görüşmelerde de faiz oranı ve vadenin EBRD göstergeleri ile benzer olması öngörülüyor.
YORUMLAR